
Konfiguracje złożone z wielu monitorów denerwują mnie. Moje doświadczenia pokazują, że na dłuższą metę zawsze jest z nimi jakiś problem. A to sterowniki nie chcą działać tak, jak powinny, a to pojawiają się trudności z wybudzeniem, a co dopiero mówić o bezstresowym graniu... Ale czasem potrzeba dodatkowej przestrzeni. Co powiecie na ponad dwa razy więcej punktów na powierzchni mniejszej, niż zapewniają ekrany dwóch typowych wyświetlaczy Full HD, w dodatku bez irytującej ramki pośrodku? Philips BDM3470UP to 34-calowy monitor 21 : 9. To nie pierwsze urządzenie o takich proporcjach, które mieliśmy okazję testować, ale pierwsze, które jest naprawdę fajne.
Przy dwóch monitorach siedzieć jednak musiałem – na szczęście każdy z nich był podłączony do innego komputera ;) Jakiś czas temu miałem okazję wypróbować kilka modeli 4K i poczuć ogrom możliwości wynikających z dodatkowej przestrzeni roboczej, której brakowało mi w matrycach Full HD. Kilka tygodni temu trafił do mnie Philips BDM3470UP, który sporo zmienił w moim podejściu do pracy przy komputerze. Na tyle dużo, że gdy piszę ten tekst na całkiem niezłym Acerze XB280HK, który ma rozdzielczość UHD i obsługuje technikę Nvidia G-SYNC... wciąż brakuje mi Philipsa ;)
34 cale, 21 : 9... tutaj potrzeba sporego biurka
Rozmiary przyprawiają o zawrót głowy: 820 mm szerokości i 627 mm wysokości (wliczając w to maksymalnie rozłożoną podstawkę). Waga też nie jest mała, mniej więcej 10 kg razem z wyposażeniem.
Philips BDM3470UP ma przekątną ekranu długości 34 cali i proporcje 21 do 9. Rozdzielczość to 3440 na 1440 pikseli, czyli jest około dwóch razy większa od tej, którą zapewniają dwa monitory Full HD ustawione obok siebie. Przy tych rozmiarach model Philipsa zajmuje jednak mniej miejsca niż dwa 24-calowce, a przy okazji gęstość pikseli jest większa, dzięki czemu obraz jest po prostu lepszy.
O zaletach korzystania z monitora o proporcjach ekranu 21 do 9 ponad rok temu pisał Tomek Niechaj. Nie będę się więc znów pochylał nad wygodą użytkowania sprzętu, lecz wymienię tylko kilka najważniejszych, moim zdaniem, zalet:
- znacznie większa przestrzeń robocza – możliwość wyświetlenia obok siebie czterech stron A4 w programie MS Word lub dwóch stron WWW (osób pracujących na co dzień w CAD-zie/SolidWorks czy Photoshopie nie trzeba przekonywać, co to daje);
- rosnąca popularność filmów 21 : 9 powoduje, że baza dostępnych tytułów (oczywiście, mówimy o nowościach) jest naprawdę bardzo duża;
- znacznie mniej problemów (szczególnie w grach), niż powoduje konfiguracja składająca się z dwóch, a zwłaszcza trzech monitorów
- realne zalety dla graczy, szczególnie w grach strategicznych, MMO, symulatorach.
Niestety, monitory tego typu mają także wady. Największą jest chyba to, że większość starych filmów będzie odtwarzana z pasami po obu stronach. Nie bez znaczenia jest również to, że rozdzielczość tego ekranu jest zbliżona do rozdzielczości UHD, a ta wymaga, przynajmniej w grach, naprawdę mocnego sprzętu.
Philips BDM3470UP – solidny kawałek monitora
Zacznę od budowy monitora, bo to pierwsze, co rzuciło mi się w oczy po wyjęciu go z pudełka. Jakość materiałów nie budzi absolutnie żadnych zastrzeżeń: wyświetlacze tej firmy przyzwyczaiły mnie do solidności konstrukcji, dobrych plastików i niezłego wykończenia (najczęściej z elementami aluminium). Nie inaczej jest tym razem. Spora waga wymagała zastosowania odpowiedniego systemu mocowania. Stopka tego giganta jest naprawdę mocarna, a w dodatku bardzo elegancka. Sprzęt zdobi biurko: nie tylko wygląda fajnie, bo inaczej, ale też po prostu jest ładny.
Zestaw wejść wideo (lub audio-wideo) jest co najmniej wystarczający: od leciwego już D-sub, niewyświetlającego nawet rozdzielczości 4K, poprzez „pełne” DVI oraz HDMI po najfajniejszy moim zdaniem DisplayPort 1.2, którym przesyłany jest z częstotliwością 60 Hz obraz Ultra HD wraz z dźwiękiem.
Wśród dodatkowych złączy znalazły się cztery USB. Dwa z nich to szybkie 3.0 (z czego jedno umożliwia przesył zwiększonej ilości energii), a dwa to USB 2.0 To na dole pełni funkcję wejścia do koncentratora: podłączamy je do komputera po to, aby pozostałe mogły się z nim komunikować.
Regulowana podstawka zapewnia naprawdę spory zakres ruchu wyświetlacza. Można zmieniać jego położenie w każdej płaszczyźnie. Zakres regulacji jest bardzo duży: obrót ekranu (pivot) o standardowe 90 stopni, odchylenie wokół osi normalnej – po 170 stopni w każdą ze stron. Maksymalny kąt nachylenia ograniczono do 20 stopni, a odchylenia – do 5 stopni.
Mimo ogromnej przekątnej (naprawdę niewiele brakuje do metra!) inżynierom Philipsa udało się zapewnić możliwość ustawienia monitora... w pionie. W tym celu trzeba zmienić pochylenie ekranu i dopiero wtedy go obrócić. Nie bez znaczenia jest tutaj, oczywiście, regulowana w bardzo dużym zakresie stopka. Trudno mi jednak wyobrazić sobie praktyczne zastosowanie dla aż tak dużej przestrzeni w tym położeniu... Być może któryś z Czytelników w komentarzu poszerzy moje horyzonty ;)
Jaki obraz zapewnia monitor za średnią krajową?
Ostatnimi czasy trudno było określić rodzaj wyświetlacza w konstrukcjach tego producenta. Tym razem problemu jednak nie było: to matryca AH-IPS pokryta jedyną słuszną, matową warstwą. Zapewni więc lepszą reprodukcję kolorów od typowych TN.
Monitor ma kilka trybów działania, z których najważniejsze są:
- czysty
- Game
- Movie
- Smart Uniformity.
A oto kilka zmierzonych przez nas parametrów (w trybie Smart Uniformity):
- temperatura bieli – 6407 K
- punkt czerni (dla 200 cd/m2) – 0,26
- jasność maksymalna – 229,3 cd/m2 (w trybie Game – do 288 cd/m2)
- pokrycie sRGB – 99%, aRGB – 72,9%
- pokrycie R – 97,3%, pokrycie G – 96,9%, pokrycie B – 97,3%.
Najciekawszy jest ten ostatni tryb: jak sama nazwa wskazuje, ma on zapewnić maksymalną równomierność podświetlenia. W przypadku tak dużej matrycy to nie lada wyzwanie. Jak poradzili sobie z nim inżynierowie Philipsa?
Wartości te podajemy w odniesieniu do punktu na środku ekranu, o jasności wyjściowej 200 cd/m2. Tryb, w którym je zmierzyliśmy, to Smart Uniformity. Jak widać, monitor za te pieniądze naprawdę dobrze się sprawuje. Na plus zdecydowanie zaskakuje równomierność podświetlenia: nawet najlepszym modelom nie zawsze udaje się tak dobrze podświetlić tak ogromną matrycę.
Jak trudno się rozstać z monitorem 21 : 9?
Jeśli ważne są parametry monitora (równomierność podświetlenia czy odwzorowanie kolorów), to szeroka konstrukcja Philipsa na pewno spełni oczekiwania. Rozstrzygnięcie, czy ta rozdzielczość będzie optymalna, trzeba już zostawić samemu zainteresowanemu. Ja, ponieważ od czasu do czasu pracuję w środowisku CAD/SolidWorks, cenię sobie każdy piksel, a jeśli dodać do tego możliwość wygodnego odtwarzania filmów w kinowym formacie i zabawy na symulatorze... Nie musiałem się długo przekonywać :)
Nie polecam jednak tego sprzętu osobom szukającym monitora do strzelanek: ogromna powierzchnia matrycy powoduje, że aby znaleźć na mapie jakiś przedmiot, trzeba poruszyć głową, a jak wiadomo, oczy poruszają się dużo szybciej niż kark ;) W takim zastosowaniu znacznie lepiej sprawdzą się mniejsze monitory 4K: 24- i 28-calowe o proporcjach 16 : 9. Zresztą prawdziwego gracza to nie większa rozdzielczość przekona, a inne cechy: 120-hercowe odświeżanie lub na przykład obsługa techniki Nvidia G-SYNC.
Muszę przyznać, że Philips BDM3470UP naprawdę kusi. Może to i dobrze, że jego cena to zaporowe 4000 zł. Gdyby był trochę tańszy, jeszcze mógłbym go przypadkiem kupić... A tak sprawa jest prosta: nie ma kasy, nie ma problemu :)
Btw. jestem ciekaw jak ten ekran ma się do lg 34um95 albo giętego 34uc97
No ale tutaj masz prawie 1440 w pionie, więc nie mało, dla mnie najlepsze proporcje to 16:10, wzrok to jakoś najnaturalniej ogarnia do codziennej pracy/grania. Z filmami już gorzej, ale od tego jest TV a nie krzesło i monitor na biurku.
Mnie jeden wielki, to ciągłe problemy z zachodzącymi na siebie oknami, które się kończą ciągłym alt-tam.
Przy uzupełnianiu bazy danych z innych źródeł, tylko 2 monitory.
(nie napisałem tego by ''dopiec'' autorowi, a po to by pokazać mu ten błąd, by mógł go poprawić).
--->mateo91g - ilość MPx jest tylko trochę większa od 1600p, 4K ma 8MPx, a pełne jak dał LG 4096x2160 ma ich aż 8,84MPx, monitor to tak naprawdę początek drogi, jeszcze trzeba mieć porządnie zrobione MultiGPU pod to, chyba że chodzi o pracę, do pracy jedna wolałbym 16:10, lepiej excel na tym wygląda.
Poczekam na 34 w tym formacie z freesync. Jeżeli nie będzie dostępny to w przyszłym roku biorę 34UC97
'Me Gusta. Ale fajnie by bylo jakby mogl pracowac w trybie dwoch monitorow na jednym ekranie. Albo softwareowo albo sprzetowo (np. dwa wejscia z dwoch kart graficznych). Wtedy moznaby prosto przelaczac sie miedzy duzym obszarem roboczym do pracy i splitem przy grach (co by gier nie rosciagal za bardzo).'
Czemu odnośnie tego pytania nie ma w recenzji chociażby opisu tego (wystarczyło pogóglować):
'
Dzięki funkcji MultiView użytkownik może jednocześnie wyświetlać treści z dwóch różnych źródeł sygnału.
'
Rozumiem zatem, że nie ma problemu z podpięciem dwóch wyjść w karcie do tego monitora i wyświetlać np jako 2x FHD?
Jak takiej opcji można było NIE przetestować????????????
Z góry dziękuję za pomoc.
Problem polega na zasięgu wzroku. Brzmi to kosmicznej, ale możliwe, że niżsi użytkownicy będą musieli wstać, żeby odczytać coś z góry monitora
Problem polega na zasięgu wzroku. Brzmi to kosmicznej, ale możliwe, że niżsi użytkownicy będą musieli wstać, żeby odczytać coś z góry monitora
To raczej kompletnie do pracy się nie nadaje, nie widzę szans, że siedzę przed monitorem (zazwyczaj 'stopa' monitora jest wysoko, zatem po obróceniu monitora ogromna przestrzeń jest powyżej głowy). Raczej używane będzie jako wyświetlacze reklamowe w sklepach czy innych miejscach. Jeśli chciałbym coś przeczytać na samej górze, najprawdopodobniej musiałbym wstać
Problem polega na zasięgu wzroku. Brzmi to kosmicznej, ale możliwe, że niżsi użytkownicy będą musieli wstać, żeby odczytać coś z góry monitora
dla mnie to trochę dziwne i nie rozumiem tego co napisałeś, szczególnie że mam dwa monitory 30' 1600p i 31.5' 2160p i przy obu mam wzrok 40-50cm i nie mam problemu z ogarnięciem wszystkiego jak zmierzyłem ten 34' to będzie on sporo mniejszy, tylko dlatego nie kupiłem go od razu, ale po pozytywnych opiniach myślę że mogę też mieć jeden 21:9 szczególnie że trochę gier w takiej proporcji wygląda znakomicie. Do filmów mam telewizor w tym formacje i nie wyobrażam sobie oglądania w innym, niestety Philips nie współpracuje z PC tak jak trzeba, więc gier na tym nie testowałem.
--->mateo91g - ilość MPx jest tylko trochę większa od 1600p, 4K ma 8MPx, a pełne jak dał LG 4096x2160 ma ich aż 8,84MPx, monitor to tak naprawdę początek drogi, jeszcze trzeba mieć porządnie zrobione MultiGPU pod to, chyba że chodzi o pracę, do pracy jedna wolałbym 16:10, lepiej excel na tym wygląda.
1600p - nie słyszałem o czymś takim, chyba chodziło ci o 2560x1600 (WQXGA - proporcje 16:10) które ma ~4,1 Mpix.
Do pracy to się zgadam z tobą, wg mnie do pracy najlepszy jest monitor 16:10, a jeśli o granie to monitor z rozdzielczością 3440x1440 się moim zdaniem nie sprawdzi - monitor z takimi proporcjami nadaje się praktycznie tylko do samochodówek i gier widzianych z boku, w reszcie gier jego szerokość nie będzie zaletą, bo przy standardowej odległości monitora od oczu patrząc na środek widzenie peryferyjne nie obejmie już tego co jest na jego skrajnych bokach. Ponadto zakup monitora z tak dużą rozdzielczością albo większą to obecnie nierozsądny wybór, ponieważ aby odpalić wymagające gry w full detalach i 60 FPS potrzeba GTX 980 który do tanich nie należy, a i tak są gry które nie będą płynnie działały w 4K nawet na tej karcie graficznej. Moim zdaniem do gier monitor z rozdzielczością 1080p, 1920x1200 i 1440p dla wymagających, to obecnie najlepszy wybór, no chyba, że ktoś ma kasy jak lodu, to może pokusić się o niezwykle kosztowny PC i monitor z bardzo dużą rozdzielczością.
1600p - nie słyszałem o czymś takim, chyba chodziło ci o 2560x1600 (WQXGA - proporcje 16:10) które ma ~4,1 Mpix.
Do pracy to się zgadam z tobą, wg mnie do pracy najlepszy jest monitor 16:10, a jeśli o granie to monitor z rozdzielczością 3440x1440 się moim zdaniem nie sprawdzi - monitor z takimi proporcjami nadaje się praktycznie tylko do samochodówek i gier widzianych z boku, w reszcie gier jego szerokość nie będzie zaletą, bo przy standardowej odległości monitora od oczu patrząc na środek widzenie peryferyjne nie obejmie już tego co jest na jego skrajnych bokach. Ponadto zakup monitora z tak dużą rozdzielczością albo większą to obecnie nierozsądny wybór, ponieważ aby odpalić wymagające gry w full detalach i 60 FPS potrzeba GTX 980 który do tanich nie należy, a i tak są gry które nie będą płynnie działały w 4K nawet na tej karcie graficznej. Moim zdaniem do gier monitor z rozdzielczością 1080p, 1920x1200 i 1440p dla wymagających, to obecnie najlepszy wybór, no chyba, że ktoś ma kasy jak lodu, to może pokusić się o niezwykle kosztowny PC i monitor z bardzo dużą rozdzielczością.
tak w skrócie nazwałem 2560x1600 jako 1600p, tak samo jak 4K 2160p, aczkolwiek w okolicy 8 grudnia trafi mi w ręce nowy 4K LG 4096x2160 nie wiem tylko czy ta proporcja 17:9 zda egzamin, głownie chodzi mi o gry. Jeśli chodzi o 4K to 2x980, a nawet 3x980 to minimum jak chcemy grać we wszystko co jest w największych ustawieniach, np. Dragon Age Inkwizycja i AC:U u mnie na 2xTitan 1000/7000 nie jest już w 4K grywalne chyba że 30-35fps uznać można za grywalne. Oczywiście można zejść z ustawień tylko jaki w tym sens kupuje się monitor o dużej PP po to aby gra wyglądała jeszcze lepiej. Dlatego między innymi zaintrygował mnie ten LG który ma mieć pełną paletę barw i najlepiej oddający kolory. Zobaczymy. Wracając do 21:9 format fantastyczny, monitor trochę mały jak dla mnie 5MPx to raczej trzeba mierzyć w 2x970/2xTitan/2x980 i nic mniej, mimo że duża ilość gier starczych bez problemu będzie działać na jednym gpu w 4K, ale jeśli chcemy w nowe to 100% racji o tym co napisałeś.
Problem polega na zasięgu wzroku. Brzmi to kosmicznej, ale możliwe, że niżsi użytkownicy będą musieli wstać, żeby odczytać coś z góry monitora
Heh.. nawet jestem to sobie w stanie wyobrazić.. no ale jak ktoś kupuje ekran za 4k to może do kompa kupić też fotel zamiast krzesła i ustawić trochę wyżej siedzenie tak aby oczy były na środku ekranu i nie musiał Bóg wie gdzie zadzierać głowy
ewentualnie lornetkę trzeba dokupić
Problem polega na zasięgu wzroku. Brzmi to kosmicznej, ale możliwe, że niżsi użytkownicy będą musieli wstać, żeby odczytać coś z góry monitora
dla mnie to trochę dziwne i nie rozumiem tego co napisałeś, szczególnie że mam dwa monitory 30' 1600p i 31.5' 2160p i przy obu mam wzrok 40-50cm i nie mam problemu z ogarnięciem wszystkiego jak zmierzyłem ten 34' to będzie on sporo mniejszy, tylko dlatego nie kupiłem go od razu, ale po pozytywnych opiniach myślę że mogę też mieć jeden 21:9 szczególnie że trochę gier w takiej proporcji wygląda znakomicie. Do filmów mam telewizor w tym formacje i nie wyobrażam sobie oglądania w innym, niestety Philips nie współpracuje z PC tak jak trzeba, więc gier na tym nie testowałem.
Jak masz takie możliwości i fundusze to kupuj i wrzuć reckę
A co maja do rozdzielczości wymiary piksela?
Dziwne rozdzielczości wynikają nie z proporcji piksela (bo tu nie chodzi o fizyczne wymiary, a o liczbę pikseli, jakkolwiek by one nie wyglądały), a z tego, ze producent nie zastosował tak naprawdę proporcji 21:9 (3360x1440) a 21,5:9.
W sumie też 'UltraWide'
'Me Gusta. Ale fajnie by bylo jakby mogl pracowac w trybie dwoch monitorow na jednym ekranie. Albo softwareowo albo sprzetowo (np. dwa wejscia z dwoch kart graficznych). Wtedy moznaby prosto przelaczac sie miedzy duzym obszarem roboczym do pracy i splitem przy grach (co by gier nie rosciagal za bardzo).'
Czemu odnośnie tego pytania nie ma w recenzji chociażby opisu tego (wystarczyło pogóglować):
'
Dzięki funkcji MultiView użytkownik może jednocześnie wyświetlać treści z dwóch różnych źródeł sygnału.
'
Rozumiem zatem, że nie ma problemu z podpięciem dwóch wyjść w karcie do tego monitora i wyświetlać np jako 2x FHD?
Jak takiej opcji można było NIE przetestować????????????
Tylko jak ty chcesz wyświetlić obraz(y) o łącznej rozdzielczości 3840x1080 na monitorze 3440x1440. Trzeba to będzie skalować, a obraz już nie będzie taki dobry, jak na monitorze UHD.
Z własnego doświadczenia nasuwa mi się tylko jeden mankament - ekran mógłby być te 10 cm wyższy.
Wiec zakup totalnie bezsensu
A
I też na upartego można se go postawić na biurku
1.LG 34UM95
2.LG 34 UC97
Proszę
Recenzji jest co kot napłakał
mozesz go zawsze obrocic w pion.. pomysl tylko ile linijek kodu to pomiesci haha
Wiec zakup totalnie bezsensu
A
I też na upartego można se go postawić na biurku
Rozumiem. Mam siedzieć 50 cm przed 47' Telewizorem? Idź do imax i siedź w pierwszym rzędzie - gratulacje.
Wiec zakup totalnie bezsensu
A
I też na upartego można se go postawić na biurku
I jaka plamka!
Oczy by wyparowały po 30 minutach.
1.LG 34UM95
2.LG 34 UC97
Proszę
Recenzji jest co kot napłakał
http://www.tomshardware.com/reviews/lg-34u...nitor,3835.html
Polecam tą reckę. W razie innych pytań wal tutaj to odpowiem.
Osobiście jestem bardzo zadowolony, do pracy czasami odnosi się wrażenie, że mógłby być wyższy, ale nie jest to w żadnym wypadku uciążliwe. Odnośnie gier - nie ma co pisać, zupełnie inne doświadczenie.
Każdy kto korzysta z takich narzędzi bardziej doceni więcej pikseli w pionie, znam to z autopsji. Zawsze najbardziej brakuje rozdzielczości pionowej. Więc standard 30' 2560x1600 nadal jest lepszym wyborem.
A właśnie. Są jakieś tanie odpowiedniki 4K z 16:10?
Cicho...i tak się sprzeda...nie sądziłem, że ktoś o tym wspomni.
http://bc.vc/pgdKlF